23948sdkhjf

Inför Almedalen: Är mingel förenligt med samverkansreglerna?

Almedalen och mingel, trevligt och ofta nyttigt, men är det tillåtet enligt samverkansreglerna? Så här säger Julia Öhman, jurist på Swedish Medtech.
Fråga: I samband med en utställningsmässa vill vårt företag bjuda in våra kunder som är hälso- och sjukvårdspersonal på en produktinformationsaktivitet med lite mingel i vår monter. Aktiviteten är förlagd efter mässans normala öppettider men i direkt anslutning till mässan. Är det förenligt med samverkansreglerna?

Svar: Enligt samverkansreglerna avses med produktinformation sammankomst med information om egenskaper, funktioner och handhavande av medicintekniska produkter. Det rör sig om produktinformation när de aktuella produkterna inte är upphandlade eller finns upptagna i läkemedelsförmånen och ännu inte används av hälso- och sjukvården. Som huvudregel är det tillåtet för industrin att bjuda på måttfull måltid i samband med sammankomst. Ett företags finansiering av en måltid är tillåten om måltid erbjuds i samband med företagets produktinformationsaktivitet och informationen helt utgör den dominerande delen och syftet med arrangemanget. Måltiden ska präglas av måttfullhet. Alkohol får erbjudas men enbart i mycket måttfulla mängder och i samband med måltid.

Arrangemang av det beskrivna slaget är vanligt förekommande i samband med mässor. Produktinformation ska företrädesvis ske till grupp av medarbetare på mottagarens arbetsplats och på arbetstid. Dock bör Produktinformation, av bland annat resurseffektivitetsskäl, kunna hållas i anslutning till mässor men förutsättningarna i Samverkansreglerna ska följas. Företagets produktinformationsaktivitet ska utgöra den dominerande delen och syftet med arrangemanget. Den övervägande delen av sammankomsten måste utgöras av produktinformation annars är det att likna vid ett anordnat socialt arrangemang som mer påminner om en ordinär montervisning. Inslaget av produktinformation måste alltså utgöra den största delen av evenemanget. Minglet får inte vara den huvudsakliga aktiviteten så att produktinformationen bara utgör en mindre del. Aktiviteten måste vara tillräckligt arrangerad och strukturerad för att kunna kategoriseras som produktinformation.

Julia Öhman , jurist på branschorganisationen Swedish Medtech

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.055