23948sdkhjf

Ger upp försäljningsmål

AstraZeneca kommer inte att uppnå försäljningsmålen för blodproppshämmaren Brilinta, meddelar bolaget.
Läkemedelsbolaget AstraZenecas långsiktiga försäljningsmål gällande blodproppshämmaren Brilinta om 3,5 miljarder dollar är inte längre inom räckvidd.

Det sade företagets Brilinta-chef Ludovic Helfgott till Reuters på tisdagen.

På tisdagsmorgonen meddelades negativa resultat kring Brilinta i en jämförande studie med Sanofis konkurrent Plavix. Detta då Brilinta inte kunde sägas vara bättre än Plavix för patienter med artärsjukdomen PAD .

I samband med att Pfizer försökte köpa Astra Zeneca under våren 2014 försvarade sig det svensk-brittiska läkemedelsbolaget bland annat med att ge ut nya långsiktiga försäljningsmål till år 2023. Intäkterna var då tänkta att överträffa 45 miljarder dollar, varav Brilinta skulle nå 3,5 miljarder.

Under 2015 uppgick Brilinta-försäljningen till 619 miljoner dollar.

Brilinta, som även kallas Brilique, är en av AstraZenecas tillväxtplattformar. Det är ett viktigt läkemedel för den svenska verksamheten, bland annat då all tillverkning äger rum i bolagets produktionsanläggning i Södertälje.

Den aktiva substansen i Brilique är ticagrelor, som verkar genom att binda till och hämma aktiviteten hos receptorn P2Y12 och på så vis motverkar bildningen av blodproppar.

Läs även:
Framåt för Brilique i Sverige
AstraZenecas blodförtunnare beviljas subventionering i ny dos. ”Brilique är ett livräddande läkemedel med en stark svensk anknytning”, kommenterar Stefan Woxström, vd för AstraZenecas svenska marknadsbolag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078