Nytt team på Bayer
Bayer i Sverige har en ny kommunikationsavdelning. Nyrekryteringarna heter Joseffa Moritz och Daniel Claesson.
Life Science-företaget Bayer har en ny kommunikationsavdelning i Sverige. Den består av Joseffa Moritz som anställdes i höstas och Daniel Claesson som börjat vid årsskiftet. Förstärkningen av kommunikationsavdelningen är en följd av att Bayer förändras globalt med ett tydligare fokus på Bayer som ett life science-företag. Förutom life sceicne är koncernen stora inom djurhälsa och jordbruk.
Joseffa Moritz har en bakgrund inom kommunikation och pr och hon har tidigare arbetat som kommunikationsrådgivare samt i olika roller på läkemedels- och telekomföretag, både i Sverige och internationellt. På Bayer ansvarar hon för företagsövergripande frågor.
Daniel Claesson är specialist på medierelationer och opinionsbildning. Han har en bakgrund inom politiken och har tidigare även arbetat i försäkringsbranschen. Han kommer närmast från pr-byrån Andreasson Public Relations. Daniel ansvarar för kommunikation kring Bayers läkemedel, konsumentprodukter och växtskydd.
Bayer i Sverige är ett självständigt bolag i Bayer Nordic som är en lokal enhet i den interbationella koncernen. Bayer Nordic har cirka 1200 anställda.