23948sdkhjf

Lyckat första år på börsen för Addlife

För ett år sedan klev Addlife in på börsen. Sedan dess har värdet på bolagets aktier fördubblats. Life Science Sweden har pratat med vd Kristina Willgård.

Addlife är en life science-koncern som säljer produkter till forskning och hälso- och sjukvård i Norden. Koncernen består av drygt trettio bolag, som levererar allt från instrument och tester för diagnos av sjukdomar till utrustningar för sjukhus och välfärdsteknologi för vård i hemmen. Hemmamarknaden är Norden, men det senaste åren har man fått dotterbolag i USA, Storbritannien och Kina.

Tillväxten i Addlife

vilar på utveckling av de egna bolagen, samtidigt som man söker efter lämpliga företag att förvärva. Det senaste köpet är norska Heprogruppen, som just arbetar med välfärdsteknologi.

Innan börsintroduktionen utgjorde Addlife ett affärsområde inom Addtech-koncernen, men ett större förvärv gav bolagets life science-del kraft att stå på egna ben. Kristina Willgård, en av få kvinnliga vd:ar på börsen, berättar varför Addlife satsade på en börsnotering, då för ett år sedan.

– Vi hade egentligen tre huvudskäl. Vi var en så pass stor, samlad enhet inom Addtech, men ändå en ganska dold aktör. Där kände vi ett behov av att renodla verksamheten inte minst för att kunna attrahera framtida medarbetare. För oss var det också viktigt att kunna bli mer attraktiva för nya förvärv. För det tredje trodde vi att det skulle vara positivt för våra ägare, eftersom utvecklingen inom life science generellt är väldigt god.

Vad tycker ni att ert första börsår har visat?

– Vi ser att vi tog rätt beslut. Numera får vi propåer från många bolag som söker sig till oss, medan vi historiskt har fått leta förvärvskandidater mer själva. Anställda tycker att de har fått en mer stimulerande, renodlad miljö att arbeta i. Och aktieägarna verkar också vara nöjda.

Vilken typ av bolag letar ni efter?

– Vi letar efter bolag som är starka i smala nischer. Ett antal internationella jättar sitter på stora delar av marknaden, men det finns också smarta, mindre bolag som har spetskompetens inom forskning, diagnostik och hemvård, och som letar efter ett sammanhang att utvecklas i, eller som behöver sälja sitt bolag av andra skäl.

Hur arbetar ni med de bolag ni äger?

– Vi låter bolagen arbeta självständigt, deras vd styr, men vi är samtidigt aktiva ägare som genom arbetet i styrelsen vill vara med och utveckla dem. Vi försöker bygga nätverk så att dotterbolagen kan utnyttja varandras kompetens, vi har utbildningar för anställda, till exempel för chefer och säljare, inom ekonomistyrning, upphandlingar och att komma ut på marknaden. Små bolag har inte de här resurserna själva och det ger väldigt goda resultat när de kommer till oss.

Ni är inriktade på nordiska bolag. Hur är det att verka som life science-koncern i Sverige?

– Generellt är ju Sverige en väldigt bra marknad. Det finns ett växande behov av vård och stora utmaningar att lösa, när vi blir fler och fler och dessutom lever längre. Här finns många intressanta bolag med smarta idéer och tekniska lösningar. Både privata och offentliga aktörer satsar stort på forskning och hjälper branschen att utvecklas.

– Men vi har en stor utmaning i att vården är uppdelad på många landsting som gör upphandlingar på olika sätt. Det är fragmenterat och svårt att samlas kring effektiva lösningar samtidigt som det offentliga måste lära sig att titta på kvalitet i, och resultatet av, upphandlingarna och inte bara gå på pris. Det skulle alla tjäna på i längden. Vi skulle önska oss forum där både politiker, sjukvård och näringsliv kan samlas för att utveckla effektiva lösningar för sjukvården. Vi har ju alla samma utmaningar och mål.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062