Förändringar krävs för digitaliseringen
Den offentliga sektorn, vård och omsorg i synnerhet, har hamnat på efterkälken när det gäller den digitala utvecklingen. Vissa delar av vården är otroligt högteknologiska, medan andra delar känns som att de är kvar i en svunnen tid. Med jämna mellanrum kan vi läsa om innovationer inom vården som tycks som hämtade från en science fiction-film för att nästa dag inte kunna göra en ombokning av en läkartid via nätet.
Att kunna boka om en tid via nätet är vi vana vid i dag. Vi gör det när vi ska till frisören, spela tennis eller gå ut på restaurang. Att få den typen av tjänster på plats inom alla delar av vården är en del av arbetet, och här har vi också kommit en på bit på väg. Men det verkligt spännande och viktiga arbetet sker efter det, när digitala verktyg på riktigt kan integreras i vården och underlättar arbetet med att till exempel ställa rätt diagnos eller behandla en patient.
Att ställa om till en mer digital verksamhet sker inte över en natt. Resurser kommer att krävas och det kommer att ta tid. Det kommer inte vara helt smärtfritt men i slutändan kommer det att vara värt det. För att kunna maximera nyttan av digitaliseringens möjligheter behövs ett flertal förändringar. Det krävs en lagstiftning som gör det möjligt att använda informationen på rätt sätt. Sjukvårdens nuvarande system behöver förändras. Vårdgivare och huvudmän måste se digitaliseringen som ett långsiktigt och strategiskt förändringsarbete som utvecklar verksamheten till det bättre. I stället för att se digitalisering som en kostnad ska vi se den som en möjlighet. Det är helt avgörande för att lyckas med införandet och för att skapa värde för personal, patienter och anhöriga.
Digitaliseringen har en otrolig potential inom flera områden. Till exempel skulle big data och artificiell intelligens kunna användas för att ställa diagnoser som läkarna inte hittar. Digitaliseringen skulle också kunna fungera som en möjliggörare för en mer jämlik vård. Att vården blir mer digital innebär inte att alla delar av vården kommer att automatiseras. Varje människa är fortfarande unik. Digitaliseringen skulle snarare göra det möjligt att på riktigt möta varje patient utifrån hens unika förutsättningar och behov. Samtidigt som arbetsmiljön för vård- och omsorgspersonal skulle kunna förbättras.
Sverige har bra förutsättningar för att digitalisera vården. Regeringen har satt upp en ambitiös vision för e-hälsoarbetet, vi har i många avseenden en väl utbyggd digital infrastruktur och vi medborgare är överlag vana vid att ta till oss ny teknik. Många av de tekniska lösningarna finns redan men en storskalig implementering ställer till problem.
Sjukvård är svårt. Sjukvård är en komplex verksamhet. Sjukvård kräver kunnig och engagerad personal. I många avseenden levererar svensk sjukvård utmärkt. Men vårdens infrastruktur behöver ta ett kliv framåt, in i vår allt mer digitaliserade värld, det skulle gynna såväl vårdgivare som personal och patienter.