Dubbdäck tar fler liv än de räddar
Forskare vid avdelningen för miljösystemanalys vid Chalmers slår fast att dubbdäck skördar fler liv än de räddar. Studien som tar ett helhetsgrepp på dubbdäckens påverkan på människors hälsa visar också att användningen av dubbdäck bidrar till den blodiga konflikten i Kongo-Kinshasa och dödsfall när däcken produceras.
Enligt Trafikverket väljer över 60 procent däck med dubbar, och det har länge funnits en debatt om de utsläpp som dubbarna orsakar när de sliter upp partiklar ur vägens asfalt.
Forskarna Anna Furberg, Sverker Molander och Rickard Arvidsson har använt ett systemperspektiv för att analysera dubbdäckens hälsopåverkan under hela deras livscykel.
För att väga vinsterna mot de negativa effekterna har forskarna tittat på hur många liv som sparas genom användandet av dubbdäck, samt hur mycket utsläpp dubbdäcken genererar i slitaget på vägarna och i produktionsfasen. De granskade också olycksstatistik från den småskaliga gruvbrytningen i Kongo-Kinshasa, där konfliktmetallen kobolt – en viktig beståndsdel i dubbarna – främst bryts.
Forskarna beräknar att den svenska användningen av dubbdäck räddar mellan 60 och 770 levnadsår i trafiken under vintern, samtidigt som mellan 570 och 2200 levnadsår går till spillo i ett bredare livscykelperspektiv över dubbdäckens livslängd.
Störst negativ hälsopåverkan genererar användningsfasen och utsläppen från vägarna – redan här står det klart att de negativa hälsoaspekterna av uppsliten asfalt överskuggar vinsterna.
När de andra aspekterna läggs till blir resultatet ännu tydligare, framhåller forskarna.
Hur ska man då som konsument tänka kring forskningsresultaten? Anna Furberg och Sverker Molander framhåller att bra vinterdäck utan dubbar kan vara ett alternativ, i kombination med försiktig körning och att ibland överväga alternativa färdsätt.
"Det är förstås viktigt hur man kör, och att plogning och sandning fungerar. Idag finns också elektroniska antisladdsystem i de flesta bilar, som gör dem säkrare att köra i halt väglag. Men vår studie visar också på behovet av mer forskning kring alternativ till dubbdäck, som inte har samma negativa hälsoaspekter, säger Anna Furberg i ett pressmeddelande.
Artikeln Live and let die? Life cycle human health impacts from the use of tire studs, International Journal of Environmental Research and Public Health.
Forskningen är gjord inom ramen för programmet Mistra Environmental Nanosafety.