23948sdkhjf

SwedenBio satsar internationellt

Den nya satsningen kallas International Business Development and Promotion och ska bli ett nav med uppgift att flytta fram positionerna för nordisk life science.

Målet är att öka antalet samarbeten, både kommersiella och akademiska, och samtidigt stödja SwedenBios medlemsföretags utveckling på världsmarknaden.

"Det här är ett naturligt nästa steg för oss. Life science är en global industri och vi behöver en formaliserad plattform för att få full kraft i våra internationella ambitioner", säger Jonas Ekstrand, vd på SwedenBio i ett pressmeddelande.

Det handlar om att få del av internationella investeringar för att möjliggöra för svenska bolag att växa, om förmåga att väcka internationella ”scouters” intresse för nya nordiska innovationer, men också om att attrahera utländska aktörer att etablera sig i Sverige och övriga nordiska länder – enkelt uttryckt att koppla upp nordisk life science internationellt.

I ett första skede bildas en exekutiv arbetsgrupp för det nya affärsområdet bestående av vd Jonas Ekstrand och några till. Bland annat knyts Olivier Duchamp, ansvarig för Nordic Life Science Days, på heltid till initiativet.

Satsningen innebär också ett ökat fokus på marknadsföring av Norden som ett framstående life science-kluster vid alla de internationella möten och events som utgör grunden för nya samarbeten och investeringar.

Redan till Bio Europe 2018, i Köpenhamn den 5 november, finns en nordisk paviljong på plats. Motsvarande planeras också till Bio US Convention 2019 i Philadelphia.

En annan ny satsning är Nordic Life Science Investors Meeting, i Boston i april 2019 och i Europa under senvintern samma år.

Till NLS Days 2019 implementeras ett amerikanskt partneringsystem som ska möjliggöra för aktörer i USA att etablera kontakter med nordiska life science-bolag.

Systemet ska bli ett första steg i en långsiktig satsning för att knyta amerikanska aktörer närmare nordisk life science.

Tillsammans med Svensk-amerikanska handelskammaren (Swedish-American Chambers of Commerce of the USA) dras nu också riktlinjerna upp för ett samarbete som på olika sätt ska gynna SwedenBios medlemsföretag och den landsomfattande verksamheten med 20 regionala handelskammare. Handelskammaren är även en samarbetspart till SwedenBIO då ett nytt investerarmöte arrangeras i Boston våren 2019.

"Med den här satsningen skapar vi en kontaktyta mot internationellt kapital och kompetens. Nu kan vi öka synligheten och koordinera insatserna på ett kraftfullare sätt", säger Jonas Ekstrand.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.164